Konsumencie, poznaj swoje prawa i obowiązki

Często kupujesz w sklepach internetowych? Nabywając towar zawierasz umowę kupna-sprzedaży. Czy wiesz, jakie łączą się z tym prawa i obowiązki? Czy znasz ustawowe terminy zwrotu lub wymiany zakupionych produktów? Poznaj najważniejsze kwestie związane z kupowaniem przez Internet i stań się świadomym konsumentem.
Konsumencie, poznaj swoje prawa i obowiązki

Konsumentem jest każdy z nas. Codziennie kupujemy różne produkty, a więc zawieramy umowy kupna-sprzedaży (choć często nieświadomie). Warto jednak dokładnie wiedzieć, jakie prawa i obowiązki na nas ciążą. To pomoże uniknąć problemów i bezpodstawnego strachu przed zakupami w przyszłości - zwłaszcza w sklepach internetowych.

Zakupy online - co warto wiedzieć?

Kochamy sklepy internetowe - mają bogatą ofertę produktów, dają nam wygodę kupowania bez konieczności wychodzenia z domu i zaskakują niskimi cenami. Dodatkowe zniżki, wygodne płatności, usługa cashback czy darmowa dostawa sprawiają, że wybieramy właśnie tę formę zakupów. Często się jednak zdarza, że zakupione produkty nie spełniają naszych oczekiwań - bluzka okazuje się być za duża, buty są niewygodne, a nowe głośniki nie grają tak, jak tego chcemy. Co w tej sytuacji?

sklepy internetowe

Należy pamiętać, że kupując przez Internet zawieramy umowę kupna-sprzedaży na odległość. W tym przypadku każdy konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od dnia otrzymania produktu. Jest to ustawowy okres, który może być wydłużony przez konkretny sklep internetowy (w niektórych sklepach obowiązuje 30-dniowy okres odstąpienia od zawartej umowy). Uprawnienie to wynika z faktu, iż każdy kupujący ma prawo zapoznać się z zakupionym towarem i rozważyć racjonalność dokonanego zakupu.

Chcąc odstąpić od umowy należy złożyć stosowne oświadczenie, najlepiej w formie pisemnej. Wiele sklepów ma przygotowany gotowy formularz, który należy wypełnić i odesłać na adres w nim podany.

Niezgodność towaru konsumpycjnego z umową

reklamacja

Czym właściwie jest niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową? Ustawodawca określa to jasno. Zgodnie z art. 556 § 1 Kodeksu cywilnego rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, gdy:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór,
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Jako konsument masz prawo do reklamacji towaru, czyli żądania nieodpłatnego doprowadzenia towaru do stanu zgodności z zawartą umową. Składając reklamację można skorzystać z dwóch możliwości, jakimi są:

  • nieodpłatna naprawa towaru,
  • wymiana towaru na nowy.

UWAGA: Nieodpłatność naprawy lub wymiany oznacza, że sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego. Są to koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia produktu.

Może się jednak okazać, że nie ma możliwości naprawy, ani wymiany produktu. Co wtedy? Jako konsument możesz wówczas żądać obniżenia ceny produktu bądź odstąpić od umowy. Pamiętaj, że z obu powyższych wariantów nie możesz skorzystać na samym początku, co często bywa błędem i powodem wielu nieporozumień.

UWAGA: Sprzedawca ponosi odpowiedzialność wyłącznie wtedy, gdy w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Nie ponosi jej jednak w przypadku, gdy kupujący wiedział o niezgodności towaru z umową lub powinien był o niej wiedzieć oceniając sprawę rozsądnie.

Warto wiedzieć. że w myśl przepisów Ustawy reklamacja obejmuje także te towary, które zostały nieprawidłowo zamontowane lub uruchomione, ale wyłącznie pod warunkiem, że czynności te zostały wykonane przez osobę, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność albo przez samego kupującego, jeśli tylko dokonał czynności zgodnie z dołączoną instrukcją.

UWAGA: Sprzedawca nie może wyłączyć, ani ograniczyć swojej ustawowej odpowiedzialności. Oznacza to, że reklamacja obejmuje także towar przeceniony.

Ile mam czasu na zgłoszenie reklamacji?

Maksymalny termin na zgłoszenie reklamacji z powodu niezgodności towaru z umową to 2 lata. Wyjątek stanowią rzeczy używane, w przypadku których sprzedający ma możliwość skrócić ten okres. W przypadku zauważenia niezgodności towaru z umową konsument ma obowiązek zawiadomić o tym sprzedawcę najpóźniej w ciągu 2 miesięcy. Po tym czasie traci on swoje uprawnienia.

czas na rozpatrzenie reklamacji

Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do żądania konsumenta w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobi, uznaje się, że przyjął on żądania za uzasadnione.

Reklamacja a gwarancja - czym się różni?

Reklamacja w wyniku niezgodności towaru z umową
Gwarancja
Reklamacja w wyniku niezgodności towaru z umowąWynika ściśle z Ustawy
GwarancjaJest dobrowolna
Reklamacja w wyniku niezgodności towaru z umowąUdziela sprzedawca
GwarancjaGwarantem jest producent (czasami importer lub sprzedawca)
Reklamacja w wyniku niezgodności towaru z umowąWarunki definiuje Ustawa
GwarancjaWarunki definiuje dokument gwarancyjny

Należy pamiętać, że gwarancja nie wyłącza ani nie ogranicza ustawowych uprawnień reklamacyjnych. Tylko do kupującego należy wybór, z której opcji chce skorzystać.

Wspominany w Ustawie termin 6 miesięcy jest także ważny w kwestii reklamacji. Oznacza to, że w przypadku, gdy wada produktu uwidoczni się przed upływem tego okresu, uznaje się, że towar był niezgodny z umową już w chwili jego wydania. Zgłaszając reklamację przed upływem 6 miesięcy należy pamiętać, że jeśli sprzedawca stwierdzi, że wada wynika z nieprawidłowego użytkowania, musi to udowodnić. Kluczowa może być opinia eksperta.

Warto też pamiętać, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Wybór pomiędzy gwarancją a ustawową odpowiedzialnością sprzedawcy należy do konsumenta.

To, czego nie uda Ci się kupić w polskich sklepach online, możesz znaleźć na odpowiednich portalach zagranicznych. Sprawdź, co oferuje eBay uk